Wednesday, April 29, 2009

Hari yang lucu tapi bermakna


Assalamualaikum..

Semalam di pejabat aku berlaku satu peristiwa yang benar-benar menambahkan lagi iman dan keyakinan aku kepada Allah s.w.t. Ustaz jemputan surau ofis aku ni kalo tak silap imam masjid Batu Jalan Ipoh agaknya kot..Dia dok cite pasal sunnah Nabi dan sampai masuk ke bab solat dimana perlunya menampakkan buku lali bagi kaum lelaki..

Time tu maklum la kan aku sorang jer qarqun yang tahan lasak datang awal dok layan ceramah kat surau 'bulan' ni..(org bulan ker,org dacing ker,org ape ker mereka tetap umat Nabi s.a.w,kena usaha atas iman diorg nih)..Yang lain lewat sikit mungkin tak tahan kena kutuk kot..Sebenarnya aku dulu pun kaki layan ceramah bulan gak sebelum Allah pilih buat dakwah/tabligh ni..Tapi bila aku perhati dan perhalusi orang yang mana orang dakwah/tabligh muliakan sebagai alim ulamak (ustaz berbayar) ni asyik la dok kutuk orang sana sini sampai dah takde orang nak di sebut orang dakwah/tabligh pun boleh jadi bahan cerita..amende la diorg ni..takde kejayaan langsung..

Walaubagaimana pun bukan semua ustaz-ustaz yang berperangai macam tuh..ramai lagi yang berakhlaq dengan akhlaq Nabi dalam berdakwah tapi ikut cara diorang la..Ok back to the story..bila cite bab kain,seluar atas buku lali ni mula la jemaah-jemaah surau ni jeling-jeling kat aku kononnya diorang ingat ustaz ni nak pekena orang macam aku la..Tup..tup ustaz ni pi bantai plak kepentingan menampakkan buku lali ketika solat..ape lagi masing-masing buat muka boring and toye jer..Ustaz tu kasi kluar mcm-mcm hadis dan kelebihannya sehingga di katakan solat boleh jadi sampai tak sah jika pakaian di labuhkan di bawah buku lali..kekeke..

Setakat yang aku ingat orang yang melabuhkan pakaian (orang lelaki) ketika solat pesan alim ulamak ialah orang yang mewarisi kesombongan,ujub dan takabur..wallahhualam..

Pastu bila nak dirikan solat zohor berjemaah aku perhatikan hampir semua jemaah surau ni dah jadi orang tabligh dah..kekekeke..semua pakat selingsing seluar sampai ke buku lali..Allahuakbar hidayat betul..

Maka bertambah lah keyakinan aku bahawa di dalam sunnah Nabi itu memang benar-benar ade kejayaan..Aku cite ni pasal suasana akhir zaman dan suasana kat ofis aku ni kurangnya mereka nak amal sunnah..Kalo cite bab fekah,wah masing-masing macam ustaz,tapi nak amal nak hidupkan shariat Nabi yang simple ni org payah nak buat..hmm..Kata cinta Nabi,tapi sunnah Nabi tak mau amal..Mcm mana cite ni?
Memang la kata ulama fekah amal sunnah tu hukumnya sunat jer,tapi bagi ulama tasawuf dan golongan yang berjuang dalam urusan agama ia lambang kecintaan terhadap susah payah Nabi dlm berdakwah menyebarkan agama Islam..

Satu cerita pendek tentang kisah kecintaan seorang sahabat r.a. terhadap Nabi s.a.w..Pada suatu hari ketika Nabi masih hidup,sahabat ni berjalan la di belakang Nabi menuju ke suatu tempat..Ketika berjalan mereka melewati sepohon pokok rendang lalu Nabi s.a.w. pun menundukkan kepala ketika melewati pokok tersebut dan sahabat ni pun ikut tunduk..Beberapa lama selepas kewafatan Nabi,sahabat yg sorang ni lalu lagi tempat yang sama bersama-sama sahabat yang lain tetapi pada ketika itu pokok tadi telah di tebang oleh orang lain..Bila sahabat ni melewati sahaja kawasan pokok itu dia pun terus menundukkan kepala..Sahabat yang lain kehairanan lalu bertanya kepada sahabat yang sorang ni.."Apa tujuan kamu menundukkan kepala sebentar tadi wahai fulan?"
Sahabat yang sorang ni menjawab "ketika Nabi s.a.w. masih hidup,kami pernah sama-sama melewati kawasan ini dan waktu itu masih lagi ada pokok di kawasan ini..Aku lihat Rasulullah tunduk lalu aku pun ikut tunduk,kini Nabi sudah tiada dah pohon tersebut sudah di tebang..Sebagai mengambil keberkatan sunnah Nabi setiap kali aku lalui kawasan ini aku tunduk seolah-olah aku masih lagi berjalan dengan Nabi.."Allahuakbar..setiap kali aku teringat kisah ni bergenang air mata aku terkenangkan hebat nya rasa cinta para sahabat terhadap Nabi s.a.w.
Kita bagaimana pula?

Isk..isk..aku kena banyak lagi belajo husnuzon ( sangka baik ) laa..
Ya Allah lemahnya iman aku..Engkau beri la kekuatan Ya Allah agar dapat aku lawan segala tipu daya syaitan ni Ya Allah..Ameeenn..

No comments:

Post a Comment